بهترین روش‌های نگهداری از باتری لپ تاپ

بهترین روش‌های نگهداری از باتری لپ تاپ
5/5 - (1 امتیاز)

یکی از مهم‌ترین اجزای لپ تاپ که تاثیر مهمی در کارایی و میزان عملکرد دارد، باتری است.هر باتری با توجه به میزان ظرفیت و کیفیت، پس از استفاده طولانی مدت دچار فرسودگی می‌شود و از میزان عملکرد آن کاهش می‌یابد؛ برای اینکه سلامت باتری خود را تضمین کنید و بدون افت کیفیت بتوانید از آن استفاده کنید، بهتر است از روش‌های نگهداری از باتری لپ تاپ پیروی کنید.

در این مقاله قصد داریم روش‌های موثر نگهداری، راهکارهایی برای افزایش طول عمر باتری و علائم خراب شدن باتری‌ها را برای استفاده بهتر از آن‌ها شرح دهیم. فرقی ندارد که لپ تاپ شما جدید است یا قدیمی، نگهداری از باتری لپ تاپ بسیار مهم و حیاتی است.

میزان استفاده از لپ تاپ‌ها در سال‌های اخیر به‌شدن افزایش یافته است. این دستگاه‌ها به‌دلیل وجود باتری و قابل حمل بودن آن‌ها، محبوبیت زیادی میان افرادی که با کامپیوترها کار می‌کردند پیدا کرد. از لپ‌ تاپ‌ها در مدارس، اداره‌ها، انواع محیط‌های کار و… استفاده می‌شود.

محبوب شدن لپ تاپ‌ها یک دغدغه و مشکل همیشگی را با خود به‌همراه آورد، آن‌ هم مشکل شارژ باتری بود؛ در ادامه این قسمت از مقاله قصد داریم به روش‌های نگهداری از باتری لپ تاپ بپردازیم. مهم نیست که برند لپ تاپ شما چیست و از چه مدل لپ تاپی استفاده می‌کنید، نگهداری از باتری لپ تاپ یکی از موارد ضروری است که اگر انتظار عمر طولانی از باتری آن دارید، باید به آن عمل کنید و مراقبت‌های لازم را انجام دهید.

روش‌های صحیح نگهداری از باتری لپ تاپ

زمانی که باتری لپ تاپ شما دمای غیرعادی را تجربه کند، باعث بروز آسیب در باتری آن می‌شود. اگر لپ تاپتان را روی پا، فرش، پتو و یا هر سطحی که باعث مسدود شدن دریچه‌های هوا در لپ تاپ شود قرار دهید، درواقع هوای گرم را درون آن محبوس کرده‌اید و دمای لپ تاپ و باتری آن هرلحظه افزایش پیدا می‌کند.

قرار دادن لپ تاپ روی سطوح ناصاف، علاوه‌بر اینکه باعث افزایش دما می‌شود، باعث مکش گرد و غبار و پرز توسط فن خنک کننده به درون لپ تاپ می‌شود؛ همین مورد باعث از کار افتادن فن لپ تاپ و بروز آسیب به باتری و دستگاه می‌شود.

دمای ایده‌آل برای نگهداری از باتری لپ تاپ دمای محیط، بدون تابش مستقیم نور خورشید است.

توجه به دما برای نگهداری از باتری لپ تاپ

یکی از روش‌های کارآمد برای نگهداری از باتری لپ تاپ، استفاده از شارژر و آداپتورهای اصل است؛ استفاده کردن از آداپتورهای غیر اورجینال و تقلبی می‌تواند آسیب ‌های زیادی را به دستگاه شما وارد کند.

استفاده از آداپتورهای غیر اورجینال، از ایمنی کافی برخوردار نیستند و ممکن است که آتش سوزی و با برق گرفتگی ایجاد کنند؛ آداپتورهای اصلی بیشترین سازگاری را با باتری لپ تاپ شما دارد؛ استفاده از شارژر لپ تاپ اصل، کمک می‌کند تا باتری شما در زمان کوتاه‌تری شارژ شود. در برخی از برندها، استفاده از شارژرهای غیر اورجینال باعث باطل شدن گارانتی شما می‌شود.

استفاده از آداپتور اورجینال برای نگهداری از باتری لپ تاپ

برای نگهداری از باتری لپ تاپ، هیچگاه اجازه ندهید که شارژ باتری به صفر برسد یا به اصطلاح باتری شما خالی شود، اینکار موجب رسیدن شوک به باتری لپ تاپ می‌شود و آسیب‌های زیادی را به دستگاه شما می‌رساند.

چنانچه شارژ باتری شما خالی شد، بهتر است در حالت خاموشی آن را به شارژر متصل کنید و تا کامل شارژ شدن صبر کنید و سپس لپ تاپ را روشن کنید. بهترین حالت برای شارژ کردن باتری لپ تاپتان زمانی است که میزان شارژ به 20 الی 30 درصد می‌رسد.

همچنین زمان ایده‌آل برای خارج کردن شارژر باتری، زمانی است که باتری شما تا 80 درصد شارژ شده؛ این بهترین روش نگهداری از باتری لپ تاپ است که موجب افزایش طول عمر باتری هم می‌شود.

توجه ه میزان شارژ باتری برای نگهداری از باتری لپ تاپ

نرم افزاها و درایورها می‌توانن حاوی باگ‌هایی باشند که عملکرد باتری لپ تاپ شما را کاهش دهند و حتی ممکن است سرعت خالی شدن شارژ لپ تاپ را افزایش دهد؛ به‌همین علت باید سیستم عامل، نرم افزارها و درایورهای خود را بروز نگهدارید. بروز نگه‌داشتن سیستم عامل یکی از راه‌های نگهداری از باتری لپ تاپ است.

یکی از راه‌های مناسب و تاثیرگذار برای نگهداری از باتری لپ تاپ این است که از اتصال لوازم جانبی مانند هدست، موس، وب کم و… را در صورتی که نیازی به آن ندارید خودداری کنید!! در قسمت تنظیمات نیز اگر به وای فای، بلوتوث و موارد مشابه نیازی ندارید، آن‌ها را خاموش کنید.

روشن بودن بلا استفاده لوازم و تنظیمات باعث افزایش مصرف انرژی باتری لپ تاپ می‌شود؛ برای نگهداری از باتری لپ تاپ، فقط درصورتی اتصالات را برقرار کنید که به آن نیاز دارید.

قطع اتصال وسایل جانبی برای نگهداری از باتری لپ تاپ

روشن کردن حالت ذخیره انرژی یکی از راه‌های مناسب برای نگهداری از باتری لپ تاپ است. چنانچه حالت Battery Saver را روشن کنید، فعالیت‌های غیر ضروری در پس زمینه متوقف می‌شود و به طور خودکار نور صفحه را کمتر می‌کند؛ همین مورد باعث صرفه جویی در مصرف شارژ باتری لپ تاپ می‌شود.

ممکن است در طولانی مدت که از لپ تاپ استفاده می‌کنید، سیستم شما دیگر میزان دقیق شارژ باتری را نمایش ندهد و یا حتی بدون نمایش هیچگونه هشداری لپ تاپتان به‌خاطر عدم شارژ خاموش شود.

از دیگر روش‌های نگهداری از باتری لپ تاپ، کالیبره کردن باتری لپ تاپ است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید میزان شارژ باتری را به صورت دقیق مشاهده کنید و از خاموش شدن‌های ناگهانی جلوگیری کرده و برنامه ریزی زمانی درستی را تنظیم کنید.

اگر نیاز به آموزش کالیبره کردن باتری لپ تاپ دارید، در مطالب گذشته آموزش کامل و انواع روش‌های کالیبره کردن را قرار داده‌ایم.

کالیبره کردن برای نگهداری از باتری لپ تاپ

نگهداری از باتری لپ تاپ همیشه دغدغه کاربران انواع لپ تاپ‌ها بوده است اما ممکن است به‌دلیل استفاده طولانی مدت از لپ تاپ و یا دلایل دیگر، باتری آن‌ها خراب شوند و دیگر عملکرد مناسبی نداشته باشند. در این قسمت به بررسی علائم خراب شدن باتری لپ تاپ‌ها می‌پردازیم.

اگر لپ تاپ شماهم علائم بالا را دارد و در شارژ شدن باتری مشکل دارید، به‌نظر زمان آن رسیده تا باتری لپ تاپ را تعویض کنید.

علائم خراب شدن و نگهداری از باتری لپ تاپ

در این مقاله از محسن نصرالهی به روش‌های مفید و موثر برای نگهداری از باتری لپ تاپ پرداختیم. با ورود لپ تاپ‌ها به دنیا، اکثر مردم با توجه موقعیت کاری، سهولت جابجایی، قابل شارژ بودن، سبک بودن و… تصمیم گرفتند تا لپ تاپ‌ها را جایگزین سیستم‌های سنگین کنند.

از همان ابتدا اما متوجه وجود مشکلاتی در این نوع از سیستم شدند، به‌طور مثال متوجه شدند که شارژ باتری لپ تاپ‌ها ممکن است به‌طور ناگهانی به اتمام برسد و یا پس از سال‌ها استفاده، باتری‌های آن‌ها به مشکل بر بخورد و خراب شود. ما در این مقاله کارهایی که باید برای نگهداری از باتری لپ تاپ‌ها انجام دهید تا بهترین بازدهی را داشته باشد را قرار دادیم.

تجربیات خود را با ما به در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید، چنانچه روش‌های دیگری برای افزایش عمر باتری لپ تاپ می‌شناسید، به ما معرفی کنید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید